En pojkdröm som blivit sann

Racingbilar, biljardbord och en utställning som hedrar Ronnie Pettersson. Finns det någon som får in allt det i ett garage? Svaret är ja. En man vid namn David von Schinkel. Han bor på Tidö Slott och har ett storslaget garage. Att kalla det drömgarage känns nästan som en underdrift.

Det första som syns är en svart blank garageport i glas från Hörmann. Det är omöjligt att se in utifrån, men inifrån garaget syns allt. Bakom portarna möts man av ett garage som är one of a kind. Det ser ut som ett garage kombinerat med ett klubbhus för racing-entusiaster.

Idén bakom drömgaraget

– Grundidén är att ha ett större och säkrare garage. Att skapa en mötesplats för likasinnade, partners och mitt team. Det fanns också en långsiktig dröm att skapa ett levande museum där besökare kan komma och se när teamet sitter och skruvar på bilarna. Och kanske även låna in andras bilar och ställa ut, säger David.

Det finns en tanke bakom det storslagna garaget. Att det ska vara någonting mer än bara ett garage, det ska vara en blivande mötesplats. När David skulle köra sitt första race 2008 hörde han av sig till Björn Waldegård.

– Jag ringde Björn och frågade om han ville träna mig. Han frågade mig vad jag tränat tidigare och jag svarade att jag aldrig kört en rallybil och då slängde han på luren. Jag ringde tillbaka och så fann vi varandra på något sätt och körde ihop varje år fram till att han gick bort 2014.

David förklarar att det gått från en pojkdröm till en hobby till en verksamhet. Idén kommer från ett liv där bilintresset och racingen alltid funnits med. Tanken har alltid varit att det skulle vara ett garage och en mötesplats, allt på samma gång.

– I och med att jag höll på uteslutande med historisk classic racing, alltså gamla bilar tillverkade före 1981 så ville jag gärna att den miljön skulle återspeglas i garaget. Det präglade idén av vad jag ville göra, säger David.

 En säker satsning

En sak är säker, det här är inte standardgaraget du ser i ett villaområde. Det är många aspekter som skiljer drömgaraget från ett vanligt garage. Storleken är definitivt värd att nämna. Det skulle säkert rymma fyra långtradare bekvämt. Här står det även ett flertal rallybilar prydligt parkerade.

Någonting drömgaraget har gemensamt med en del andra garage är att det pryds av garageportar från Hörmann, i detta fall 2 stycken, en på varje sida av garaget. När David beskriver sitt val av port jämför han processen med hur kontrollanter på tävlingar besiktigar racerbilarna.

– Satsar man så här mycket, både i volym och ekonomiskt, då måste man ju köpa säkra saker. Sen vill vi utåt vara klassiska och det ska vara design. På STCC som är den absolut senaste teknologin ska det vara säkert med buren i bilen, den besiktigas inför varje race. Kontrollanter från tävlingen går igenom en manual. Precis likadant är det med garaget och porten, det måste vara kvalitet och det måste vara säkert.

David nämner att han är lite utav en Porsche-fanatiker och ville därför ha en port som liknar den design som är på Porsche Center.

–  Eftersom jag är, nästan helt uteslutande, en Porsche-fanatiker så ville jag ha en liknande port. Samma elegans, samma linjer och den moderna touchen som Porsche har, säger David.

En verksamhet, ingen lekstuga

Trots ett imponerande garage som många bara skulle våga drömma om vill David belysa att det inte är en lekstuga utan en verksamhet. David arbetar hårt för att hans olika verksamheter ska fungera som de gör.

– Jag hinner inte alltid med allting. Många tror att jag kör runt i en racerbil hela dagen men det gör jag inte. Jag är en väldigt hårt arbetande människa.

Några av Davids verksamheter är hans racingteam Team Tidö som bl.a. arbetar med projektet Race4Health. Det är ett projekt som arbetar med att föra samman motorsport och välgörenhet. Den budget som finns för motorsporten är enorm, det är en sport som onekligen kostar mycket pengar. David förklarar att om alla skulle skänka en liten del av sin budget till välgörenhet hade det gjort mycket.

– Den första galan för Race4Health drog in ca 1,6 miljoner kronor. Det ledde till att 640.000 personer i Afrika fick läkarvård. Det har även samlats in glasögon som körts ner till Afrika och sedan delats ut. Teamet hade då med sig optiker som utförde undersökningar på plats.

Framtidsplaner

Det finns planer på att bredda ut verksamheten ytterligare. David är på jakt efter ett museum som kan passa ihop med garaget. Det ska ge lyckliga besökare en chans att se garaget som ett levande museum.

– Det finns planer på att ha ett museum, som passar ihop med resten.

Drömgaraget kommer som sagt aldrig att bli klart. Det snurrar ständigt tankar kring hur det kan skapas en ny upplevelse och nya saker att se. David spenderar mindre tid i garaget nu än vad han gjorde förut men det stoppar inte framtidsplanerna.

– Nu för tiden spenderar jag alldeles för lite tid här, förr var det alldeles för mycket. Det är lätt att det blir en drog men det gäller att hitta en bra balans.

Lagom till att man tagit in allt som finns att se i garaget, är det dags för David att dra vidare. Den svarta garageporten fälls ner och drömgaraget försvinner bakom.

En pojkdröm som blivit sann

Racingbilar, biljardbord och en utställning som hedrar Ronnie Pettersson. Finns det någon som får in allt det i ett garage? Svaret är ja. En man vid namn David von Schinkel. Han bor på Tidö Slott och har ett storslaget garage. Att kalla det drömgarage känns nästan som en underdrift.

Det första som syns är en svart blank garageport i glas från Hörmann. Det är omöjligt att se in utifrån, men inifrån garaget syns allt. Bakom portarna möts man av ett garage som är one of a kind. Det ser ut som ett garage kombinerat med ett klubbhus för racing-entusiaster.

Idén bakom drömgaraget

– Grundidén är att ha ett större och säkrare garage. Att skapa en mötesplats för likasinnade, partners och mitt team. Det fanns också en långsiktig dröm att skapa ett levande museum där besökare kan komma och se när teamet sitter och skruvar på bilarna. Och kanske även låna in andras bilar och ställa ut, säger David.

Det finns en tanke bakom det storslagna garaget. Att det ska vara någonting mer än bara ett garage, det ska vara en blivande mötesplats. När David skulle köra sitt första race 2008 hörde han av sig till Björn Waldegård.

– Jag ringde Björn och frågade om han ville träna mig. Han frågade mig vad jag tränat tidigare och jag svarade att jag aldrig kört en rallybil och då slängde han på luren. Jag ringde tillbaka och så fann vi varandra på något sätt och körde ihop varje år fram till att han gick bort 2014.

David förklarar att det gått från en pojkdröm till en hobby till en verksamhet. Idén kommer från ett liv där bilintresset och racingen alltid funnits med. Tanken har alltid varit att det skulle vara ett garage och en mötesplats, allt på samma gång.

– I och med att jag höll på uteslutande med historisk classic racing, alltså gamla bilar tillverkade före 1981 så ville jag gärna att den miljön skulle återspeglas i garaget. Det präglade idén av vad jag ville göra, säger David.

 En säker satsning

En sak är säker, det här är inte standardgaraget du ser i ett villaområde. Det är många aspekter som skiljer drömgaraget från ett vanligt garage. Storleken är definitivt värd att nämna. Det skulle säkert rymma fyra långtradare bekvämt. Här står det även ett flertal rallybilar prydligt parkerade.

Någonting drömgaraget har gemensamt med en del andra garage är att det pryds av garageportar från Hörmann, i detta fall 2 stycken, en på varje sida av garaget. När David beskriver sitt val av port jämför han processen med hur kontrollanter på tävlingar besiktigar racerbilarna.

– Satsar man så här mycket, både i volym och ekonomiskt, då måste man ju köpa säkra saker. Sen vill vi utåt vara klassiska och det ska vara design. På STCC som är den absolut senaste teknologin ska det vara säkert med buren i bilen, den besiktigas inför varje race. Kontrollanter från tävlingen går igenom en manual. Precis likadant är det med garaget och porten, det måste vara kvalitet och det måste vara säkert.

David nämner att han är lite utav en Porsche-fanatiker och ville därför ha en port som liknar den design som är på Porsche Center.

–  Eftersom jag är, nästan helt uteslutande, en Porsche-fanatiker så ville jag ha en liknande port. Samma elegans, samma linjer och den moderna touchen som Porsche har, säger David.

En verksamhet, ingen lekstuga

Trots ett imponerande garage som många bara skulle våga drömma om vill David belysa att det inte är en lekstuga utan en verksamhet. David arbetar hårt för att hans olika verksamheter ska fungera som de gör.

– Jag hinner inte alltid med allting. Många tror att jag kör runt i en racerbil hela dagen men det gör jag inte. Jag är en väldigt hårt arbetande människa.

Några av Davids verksamheter är hans racingteam Team Tidö som bl.a. arbetar med projektet Race4Health. Det är ett projekt som arbetar med att föra samman motorsport och välgörenhet. Den budget som finns för motorsporten är enorm, det är en sport som onekligen kostar mycket pengar. David förklarar att om alla skulle skänka en liten del av sin budget till välgörenhet hade det gjort mycket.

– Den första galan för Race4Health drog in ca 1,6 miljoner kronor. Det ledde till att 640.000 personer i Afrika fick läkarvård. Det har även samlats in glasögon som körts ner till Afrika och sedan delats ut. Teamet hade då med sig optiker som utförde undersökningar på plats.

Framtidsplaner

Det finns planer på att bredda ut verksamheten ytterligare. David är på jakt efter ett museum som kan passa ihop med garaget. Det ska ge lyckliga besökare en chans att se garaget som ett levande museum.

– Det finns planer på att ha ett museum, som passar ihop med resten.

Drömgaraget kommer som sagt aldrig att bli klart. Det snurrar ständigt tankar kring hur det kan skapas en ny upplevelse och nya saker att se. David spenderar mindre tid i garaget nu än vad han gjorde förut men det stoppar inte framtidsplanerna.

– Nu för tiden spenderar jag alldeles för lite tid här, förr var det alldeles för mycket. Det är lätt att det blir en drog men det gäller att hitta en bra balans.

Lagom till att man tagit in allt som finns att se i garaget, är det dags för David att dra vidare. Den svarta garageporten fälls ner och drömgaraget försvinner bakom.

Ett passivhus i Åre

Hur bygger man ett hus som producerar mer energi än vad det tar? Följ familjen som bytte liv - från lägenhet i Stockholm till ett energisparhus i Åredalen.

Läs mer

Designhuset

Att bygga eget hus är en dröm för många. Göran Hjälmeby lämnade småhusbranschen och startade familjeföretaget Intressanta hus. Följ med till Designhuset!

Läs mer